فهرست بستن

پیدا کردن اولویت

زمان مطالعه ۳ دقیقه

پیدا کردن اولویت سوالی هست که قطعا ذهن شما رو نیز درگیر کرده.

اولویت بندی اهداف هم کار سختی است و هم در صورت انجام ندادن آن، یاس و نا امیدی را به زندگی خویش وارد می کنیم. پس بهتر است برای آنکه بتوانیم برنامه ی زندگی خویش را مدیریت کنیم و از تشویش و استرس به دور باشیم، اهداف را اولویت بندی کنیم.

هنگامی که لیست خود را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید که چه کاری را باید انجام دهید؛ و پس از آن چه کاری را باید بکنید. از این که بگذریم، هنگامی که کارهایتان را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید کدام کار مهمتر و کدام کار از اهمیت کم تری برخوردار است.

تصور کنید برای رسیدن به زندگی راحت تر این موارد اهداف شما هستند:خرید خانه، خرید خودرو، تهیه ی وسایل بهتر برای خانه، خرید یکسری وسایل شخصی و مسافرت. اکنون باید ببینید کدام مورد از همه مهمتر است، کدام هدف بزرگتر است و تأثیر بیشتر روی زندگی شما دارد؟

تو این مثال بنظر می رسد خرید خانه بزرگترین هدف است. زیرا هنگامی که صاحب خونه شوید دیگه مجبور نیستید کرایه خانه بدهید و می توانید با پس انداز کرایه خانه راحت تر به سایر اهدافی که دارید برسید. به همین ترتیب باید اهداف مختلفی که دارید را یادداشت کنید و تأثیر هر کدام در زندگی تان را بررسی کنید و به این ترتیب آنها را اولویت بندی کنید.

 

پیدا کردن اولویت

 

اولویت‌ها در واقع کارها و فعالیت‌هایی هستند که مهمترین و بیشترین تاثیر را برای رسیدن به اهدافتان دارند. در واقع یکی از مهمترین کارهایی که برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهید مشخص کردن اولویت‌هاست چراکه باید حتما بخشی از روزتان را به آنها اختصاص دهید. برای پیدا کردن اولویت‌ها می‌توانید از این روش استفاده کنید:

 

۱ ابتدا اهدافی که می‌خواهید به آنها برسید را مشخص کنید و روی کاغذ بنویسید.

۲. از بین آنها مهمترین هدفتان را انتخاب کنید.

۳. کارهایی که برای رسیدن به آن باید انجام دهید را در یک دفترچه با جزییات کامل بنویسید، مثلا اگر هدف شما ادامه در تحصیل در کشوری دیگر است، برای رسیدن به آن باید چه چیزهایی داشته باشید؟ نمرات خوبی،  مدرک زبان با نمره بالا ، یا بر اساس رشته تحصیلی‌تان باید مدارکی مثل GMAT یا GRE داشته باشید و… همه اینها را با جزییات بنویسید.

۴ حالا آنها را بر اساس مهم‌تر و تاثیرگذارتر بودن رتبه بندی کنید.

۵. سه مورد اول، اولویت‌های شما هستند که هر روز باید زمانی را به آنها اختصاص دهید.

 

نویسنده : سجاد پروانه

افکار خود را به اشتراک گذارید