فهرست بستن

۵ اشتباه مرگبار برای نابودی استارتاپ

تنها یک دهم از استارتاپ ها با ایده های جدید خود به موفقیت های مورد نظرشان دست می یابند و ۹۰ درصد اونا حتی به پایان سال اول هم نمیرسن اینجا قراره ۵ اشتباه مرگبار برای نابودی استارتاپ رو بهتون توضیح بدم که با انجام ندادن اونا میتونید یک گام به موفقیت نزدیک تر بشید.

سوال اینجاست که چه اشتباهاتی باعث شکست استارتاپ ها در سال اول فعالیتشان می شود؟

5 اشتباه مرگبار برای نابودی استارتاپ

اولین اشتباه، شروع کار در شرایط آرمانی و کسب درآمد رویایی

اولین فکر اشتباه برای شروع یک کسب و کار جدید و تشکیل تیم استارتاپ انتظار رسیدن به یک شرایط آرمانی برای شروع کار و تشکیل تیم میباشد. اینکه انتظار داشته باشیم برای شروع کار مقدار زیادی پول د اشته باشیم و یا دفتر مجللی در اختیارمون باشه، این مانع حتی از شروع کار هم جلوگیری می کند، چه رسد به موفقیت نهایی آن. انتظار برای رسیدن به درآمد رویایی در شروع کسب و کار کاملا اشتباه است و این امر باعث میشود بعد از چندماه دلسرد شده و از کار خود دست بکشید. مهارت هایی که در آن حرفی برای گفتن دارید را بنویسید. از ساده ترین توانمندی ها و سرمایه های خود به راحتی عبور نکنید!! چون امکان دارد آن مزیت رقابتی شما نسبت به دیگران باشد و به کمک آن بتوانید از کسب و کارهای مشابه سبقت بگیرید.

دومین اشتباه، نیاز مشتری را به درستی درک نکرده اید

اکثر استارتاپ‌ها به جای اینکه در فکر یافتن راه‌ حل مناسب و عملی برای مشکل مشتریان باشند. عموما به دنبال ایده ‌های جدید و جذاب از نظر خود هستند و سعی در پیاده سازی آنها می کنند. که متاسفانه مشتریان نیاز چندانی به آنها ندارند و فقط این جذاب بودن، در تصور اعضاء تیم استارتاپی است. این نکته یکی از بیشترین دلایل شکست استارتاپ های ایرانی نیز می باشد. نشانه این عدم موفقیت هم استقبال کم مشتریان از محصولات و خدمات استارتاپ ها می باشد. برای مثال اپلیکیشن دریافت خلافی خودرو و یا سفارش آنلاین غذا راه‌ حل مفید برای راحتی زندگی هستند ولی مثلا نرم افزار طنز و حتی اطلاعات عمومی که مخاطبان نیاز مبرم به آن ندارند و نبودش، اختلالی در زندگی ایجاد نمی کند، چندان نمی‌توانند مخاطب جذب کنند.نیاز مشتری فراموش نشود.

سومین اشتباه، عدم استفاده از مربی خوب با فرض همه چیز دانی

بیشتر استارتاپ‌ های موفق توسط افرادی راه اندازی می شوند که در شرکتهای کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی مشغول به کار بوده اند و با دیدن مشکلی خاص، به فکر یافتن راه حل برای آن افتاده‌اند. البته درست است که آن افراد راه حل خوبی برای یک مشکل پیدا کرده اند. ولی به احتمال زیاد آن تیم دانش ، تجربه و مهارت کامل برای مدیریت یک کسب و کار جدید را ندارند. در این میان داشتن مربی خوب اهمیت بسیار ویژه‌ای در رشد و موفقیت یک تیم استارتاپ دارد. تیم های استارتاپی زیاد به دنبال مربی خوب برای خود نیستند و حتی گاهی با داشتن مربی خوب به توصیه های او گوش نمی دهند. مخصوصا در کشور ما بعضی از این استارتاپ ها با فرض اینکه خوشان بهتر می دانند یا همه چیز را بلدند، کل وقت و سرمایه خود را تلف می کنند.

چهارمین اشتباه، انتخاب هم تیمی‌های نامناسب برای کسب و کار

یک اشتباه بسیار مهم تیم استارتاپ‌، انتخاب نادرست اعضاء تیم و در واقع ضعف در کار تیمی است. معمولا ضعف در کار تیمی، بین استارتاپهای ایرانی بیشتر دیده می شود . گاهی بیشتر افراد تیم ، دوست دارند مدیریت کار را در دست بگیرند و گاهی برخی اعضا از حداقل مسئولیت های خود نیز شانه خالی می کنند. گاهی هم یکی از اعضاء با اخلاق غیرحرفه‌ای همچون حسادت، غیبت ، زیاده خواهی و … در بین سایر اعضای تیم اختلاف و اشکالات عدیده ای را بوجود می آورد. اگر قصد راه اندازی کسب ‌وکار جدیدی را دارید، اعضای تیم را از میان افرادی انتخاب کنید که شرایط لازم برای حضور در آن تیم کاری را داشته باشند. همچنین اخلاق بسیار حرفه‌ای کار تیمی را بشناسند و نسبت به اهداف آن کسب و کار ، انگیزه لازم را دارا باشند.

پنجمین اشتباه، عدم توجه به اولویت کسب درآمدبرای کسب و کار

همه ما می دانیم یکی از اهداف راه اندازی کسب و کارها ، کسب درآمد است. زیرا چرخ یک کسب‌ وکار با پول می‌چرخد. حتی کارهای خیر خواهانه اگر تامین مالی نشوند، خیلی زود از بین می روند. چون همه اعضای تیم برای اداره زندگی روزانه خود، حتما نیازمند کسب درآمد هستند. برای نمونه می توان به بعضی از استارتاپ‌ های ایرانی اشاره کرد که بیشتر زمان خود را صرف شرکت در انواع سمینارها و رویدادها می کنند و کمتر وقت می کنند، بر روی درآمدزایی و بهبود خدمات و محصولات خود تمرکز کنند. به همین دلیل هم رشد کسب و کار آنها خیلی کند می شود و گاهی هم به از بین رفتن آنها منتهی می گردد. خیلی مهم است که استارتاپ همیشه منابع درآمدی جدیدی را شناسایی کند تا بتواند از طریق آن‌ها سوخت مورد نیاز حرکت و رشد کسب و کار نوپا را فراهم کند و از توقف رشد جلوگیری کند.

 

یادتون باشه اشتباه کـردن مهـم نیست، مهم اینه که یک اشتباه را چندبار تکرار نکنیم. ما باید تا حد امکان تلاش کنیم چرخ را دوباره اختراع نکنیم. همه این فراز و نشیب ها می تواند فرصت های خوبی برای یادگیری و آموختن تجربه های جدید برای ما باشد. این طرز فکر و کارهای خود ما هست که تعیین کننده می باشد.

نویسنده : سجاد پروانه

افکار خود را به اشتراک گذارید

Call Now Buttonجهت سفارش تماس بگیرید