فهرست بستن

آشنایی با استارتاپ به زبان ساده

زمان مطالعه ۴ دقیقه

سلام سجاد پروانه هستم با مقاله ای در مورد آشنایی با استارتاپ به زبان ساده ، خیلی از دوستان فکر می کنند استارتاپ به کسب وکارهایی گفته می شود که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی می شوند و قبل از آن نمونه دیگری از آن درکشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است.

اما واقعا مفهوم استارتاپ به این کسب و کارها ختم نمی شود.

آشنایی با استارتاپ به زبان ساده

این روزها در اکثر محافل به ویژه در میان جوانان و دوست داران دیجیتال مارکتینگ صحبت های زیادی در مورد استارتاپ ها وکسب وکارهای نوپای تازه تاسیس می شود. اینکه دیجی کالا چه طور موفق شد، یا اینکه اسنپ و تپ سی از کجا آمدند؟ خیلی از دوستان هم ایده های خوبی در ذهن دارند که فکر می کنند با عملی کردن آن ها می توانند دنیا را متحول کنند.

ایده های زیادی وجود دارد که با عملی کردن آن می توان نیازی را برطرف کرد و توسط تکنولوژی های جدید موبایلی و اینترنتی راه اندازی اش کرد.

البته فقط در کشور ما کسی که می خواهد استارتاپی را راه اندازی کند این گونه فکر می کند. ولی آیا واقعا استارتاپ یعنی این؟ شناسایی نیاز و بر طرف کردن آن؟ فقط همین؟!

استارتاپ کسب و کاری است که یک نیاز جدید و اساسی را بر طرف کند.

استارتاپ به کسب و کاری می گویند که مقیاس پذیر است. یعنی در آینده افراد بیشتری را همراه خود می کند. اگرچه ممکن است در فواصل طولانی مقیاس پذیر نباشد!

استارتاپ ممکن است ایده ای کپی باشد یا نباشد. ممکن است ایده ای جدید و نو باشد. ممکن است قبلا کسی آن را راه اندازی کرده باشد یا نباشد.

استارتاپ ممکن است کسب و کاری آینده نگر باشد که باعث تحول در بازار می شود.

استارتاپ ممکن است کسب و کاری سنتی باشد که به صورت آنلاین خدماتی را ارائه می دهد.

کسب و کاری که احتمالا ریسک بالایی دارد و در شرایطی راه اندازی می شود که همراه با ابهامات زیادی است. منظور از ابهام این است که ممکن است موفق شود یا شکست بخورد. ممکن است با استقبال مردم رو به رو شود یا نشود. ممکن است در تامین هزینه های مالی کم بیاورد، ممکن است در آینده دیگر طرفدار نداشته باشد و مواردی که همیشه باعث تهدید یک کسب و کار می شود.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ به زبان ساده، شرکت و یا سازمان و یا سرمایه گذاری است که یک ایده یا کالایی دارد که خلاقیت و نوآوری در آن وجود دارد، استارتاپ با تکیه برکاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت محصول نهایی، باعث گسترش بازارهای خود بشکل وسیع میگردد. با توجه به این که استارتاپ ها بنگاه های تازه تاسیس می باشند احتمال شکست و ریسک سرمایه گذاری در آنها بالا است و از طرفی هم با توجه به ایده های خلاقانه در استارتاپ ها و وجود شیوه های کاهش هزینه، در صورت موفقیت سودآوری چشم گیری دارند.

به طور کلی، استارتاپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

در واقع، استارتاپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارتاپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

پس لازم است که دوباره تکرار کنیم، ایده‌های موفق استارتاپی یا استارتاپ های موفق جهانی و استارتاپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین هستند.

یک تجربه:

برای موفقیت در هر کاری پُشتِکار لازمه اصلیه

تزریق پول درکار، بدون داشتن پشتکار، پولتون تموم میشه و نتیجه ای نخواید گرفت.

داشتن بهترین ایده، بدون پشتکار، روی کاغذ میمونه و به عمل نمیرسه.

بالاترین انگیزه، بدون پشتکار، خیلی سریع فروکش میکنه و کار شما ناتمام رها میشه.

پس تلاش مستمر برای رسیدن به هدف رمز موفقیته…

 

نویسنده : سجاد پروانه

افکار خود را به اشتراک گذارید